Kun yrityksen toimintaa tarkkaillaan pitkällä aikavälillä, sitoutuneisuus on tuloksen kannalta keskeisessä roolissa. Jos kertaostoksen tekevä asiakas ei koskaan palaa yrityksen tuotteiden tai palveluiden pariin, voivat asiakkaan hankintakustannukset kohota korkeaksi hyötyyn verrattuna – yritysten kannattaakin pyrkiä rakentamaan sekä ylläpitämään pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Vastaavasti myös sitoutuneeseen henkilökuntaan tulisi panostaa, sillä motivoitunut ja osaava työntekijä hoitaa työtehtävänsä parhaiten. Ei myöskään ole yrityksen etu, jos tehtäväänsä koulutettu työntekijä vaihtaa jo vuoden päästä työpaikkaa.
Millä keinoin yritykset voivat rakentaa pitkäaikaisia suhteita, kun kilpailu työntekijöistä sekä asiakkaista on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin?